بابک زمانی- رئیس انجمن سکته مغزی چند روز بیشتر از افتتاح ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در شهر تهران نمی‌گذرد؛ شروعی که گویا پایان یک دوره طولانی آماده‌سازی و برنامه‌ریزی بوده و حالا هم در واقع آغاز یک آغاز است. گسترش تدریجی‌ای که از دو منطقه تهران آغاز شده و قرار است ابتدا همه تهران و سپس […]

..................... تاریخ انتشار:۱۰ دی ۱۳۹۷ ......................

بابک زمانی- رئیس انجمن سکته مغزی

چند روز بیشتر از افتتاح ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی در شهر تهران نمی‌گذرد؛ شروعی که گویا پایان یک دوره طولانی آماده‌سازی و برنامه‌ریزی بوده و حالا هم در واقع آغاز یک آغاز است. گسترش تدریجی‌ای که از دو منطقه تهران آغاز شده و قرار است ابتدا همه تهران و سپس سراسر کشور را زیر پوشش خود قرار دهد.

وقتی که به «اَپ»، «سایت» و «تنظیمات» این دوچرخه‌ها دقیق می‌شوید، درمی‌یابید که تلاش، تعمق و انرژی زیادی صرف شده است و آخرین فناوری‌های دیجیتالی به ‌کار رفته است تا استفاده از این دوچرخه‌ها هرچه راحت‌تر شود و با طبیعت شهر تهران سازگاری بیشتری داشته باشد.
وقتی دوچرخه را از ایستگاه برمی‌دارید لازم نیست آن ‌را به‌‌جای خودش یا ایستگاه دیگری در شهر برسانید؛ می‌توانید آن را قفل و هرجا رها کنید. این نوعی نوآوری در خدمات ‌این‌چنینی است که احتمالا با درنظرگرفتن شیب تند شهر تهران اتخاذ شده است (دوچرخه‌های اشتراکی در همه شهرها را باید در ایستگاه بعدی تحویل داد). می‌توانید در سراشیبی از آن استفاده و هنگام بازگشت رهایش کنید، می‌توانید در مسافت‌های کوتاه، در سفرهای شهری به‌جای استفاده از تاکسی‌خطی و اتوبوس از آن استفاده کنید، می‌توانید آن را به خانه ببرید، قفل کنید تا پول حساب نکند و فردا صبح با آن بیرون بروید.
قطعا با گسترش شبکه ایستگاه‌های این دوچرخه‌ها تا نزدیکی منزل، امکان استفاده کامل یا نسبی در سفرهای شهری از این دوچرخه‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ هرجا می‌خواهید بروید و همان‌جا رهایش کنید. به‌علاوه استفاده از آخرین امکانات فناوری، دراختیارگرفتن دوچرخه را هرچه سریع‌تر می‌‌کند.
«انجمن سکته مغزی ایران» سال‌هاست درباره عوامل مستعدکننده سکته مغزی، به‌ویژه دخانیات و قلیان در فضاهای مختلف شهری هشدار می‌دهد. در اینجا هم به‌همین ترتیب لازم می‌دانیم از هر تلاشی برای کاهش دود و آلودگی و همچنین افرایش فعالیت فیزیکی شهروندان حمایت و کلیه شهروندان، به‌ویژه‌ جوانان را به استفاده از این امکانات تشویق کنیم. به‌خصوص که احتمالا زیر پوشش قرار‌گرفتن سایر مناطق شهر با این دوچرخه‌ها تحت تأثیر موفقیت و اقبال مردم به همین مراحل اولیه قرار دارد. بی‌تردید جلوگیری از سکته مغزی و درمجموع «اترواسکلروز» بیش از آنکه به دستورات غلاظ و شداد به افراد محدود شود، به برنامه‌ریزی‌های شهری و اجتماعی مربوط می‌شود. این‌گونه اقدامات بسیار مفیدتر و واقعی‌ترند تا دستورات کلی‌ای که به افراد داده می‌شود و عموما هم از انجام و هم از نتیجه آنها هیچ اطمینانی
وجود ندارد.
انتقادهای بی‌شماری به نظام سلامت و درمان کشور بر زبان‌ها جاری‌ است، اما در این زمینه مشخص، توپ سلامت در حیاط جامعه مدنی، ازجمله همه مردم، هنرمندان، فرهیختگان و ورزشکاران افتاده است. آیا از پس آن سربلند بیرون خواهیم آمد یا مثل کمپین بی‌دودکردن رستوران‌هایمان این را هم دونِ شأن خود خواهیم دانست که دوچرخه‌سوارشدنی را نشان دهیم و تبلیغی کنیم و عکسی بگیریم؟

نظرات شما

دیدگاه شما

( الزامي )

(الزامي)